Aukje (vijf)

Schoon

foto aukje schoon

Omdat ik blij ben met het plantsoen in het midden van de Churchill-laan, hou ik het een beetje schoon. De gemeente heeft me een knijpstok cadeau gegeven. Zo’n twee keer per week steek ik , verstopt in mijn winterjas, de straat over. Dan denk ik: ik hoop dat ze me niet zien en: wat zal er nu weer liggen? In deze volgorde.
Wat er in mijn plastic boodschappentas verdwijnt, boeit me mateloos.
Ik stak inmiddels al vijfentwintig doorweekte, eerlijk gevonden euro’s in mijn jaszak. Twee keer vond ik papiergeld op dezelfde plek. Gaat uitgerekend daar, ’s nachts, iemand dronken op zijn hoofd staan?
Een aanzienlijke hoeveelheid verpakkingen van Wilhelmina-pepermuntjes tref ik aan. Gekregen bij het afrekenen in een restaurant? Moest die smaak echt meteen weg?
Behoorlijk wat Fisherman’s friend. Hoest-epidemie?
Een blauw-bruin gemarmerde knikker. Daar zal een kind om getreurd hebben. Al snel gezelschap gehouden door een glanzende blauw-plastic kraal. Ook allebei in mijn jaszak.
Te veel gekleurde lintjes die boeketten nodeloos hebben opgefleurd. Gevaarlijk voor vogels, hun poten kunnen erin verstrikt raken. Idem van die treurige gerimpelde lege ballonnetjes. Ook met een venijnig touwtje. Die verdwijnen meteen in mijn tas. De duiven kunnen op me rekenen.
Lege bierblikjes. Her en der. Lopend pils drinken lijkt me ongezellig. Ga toch zitten mensen, er staan genoeg bankjes.
Veel plastic hasj- of pillenzakjes.
Een immense hoeveelheid goudkleurige toffee-wikkels. Ik ken dat, het zijn echte dooretertjes. Ze worden meestal vergezeld door lege koffiebekertjes. Je moet natuurlijk wel je kaken af en toe weer los van elkaar weken.
Ik concludeer dat de lente begonnen is.

.

Over sarphatipark

In het Sarphatipark zit het GroenGemaal, een Ecologisch Ruilcentrum, waar je planten kunt ruilen of kopen en hulp of advies bij allerhande tuinklussen kunt krijgen. Ook kan je compost voor de geveltuin ophalen. Verder is er een groep bewoners actief in het medebeheer van het park. Wil je ook betrokken raken bij het medebeheer van buurtgroen, neem contact met ons op.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

