Bijenvolkje aan de wandel ( vervolg)

Het ‘slechte’ weer van de afgelopen tijd heeft meer bijenvolken in zwermstemming gebracht. Ze zitten dan maar op een kluitje en hebben niet zoveel te doen behalve nieuwe moeren kweken. De ouwe moer vertrekt dan met een deel van het volk om elders een nieuw leven op te bouwen. Een nieuwe moer neemt haar rol in het ‘afgezwermde’ volk over.
Zelfs volken waar pas sinds enkele weken een nieuwe moer aan de leg is, zijn weer in zwermstemming. Normaliter zit dat wel een tijdje snor (imkervakantie…!). Ook hier is een nieuwe moer gaan zwermen (en gelukkig toch nog in de buurt gebleven.). Voor een filmpje: zie de feesboek van het wijkcentrum: https://www.facebook.com/#!/Ceintuur, met dank aan Imre

O ja, op het filmpje lopen we nog met handschoenen, maar ze waren poeslief. Uiteindelijk kon je ze gewoon met blote handen aanraken, omdat ze volgevreten met honing op pad gaan en wel wat anders aan hun hoofd hebben dan harige zoogdieren steken. Namelijk bij de moer in de buurt blijven. De bijen die niet meegekomen waren in de schepkorf werden door de andere bijen gelokt: die wapperden met hun vleugels de geur van de moer in het rond zodat de verdwaalde bijen ook de korf konden vinden. Na een tijdje zaten ze allemaal bij elkaar.

Advertenties

Over sarphatipark

In het Sarphatipark zit het GroenGemaal, een Ecologisch Ruilcentrum, waar je planten kunt ruilen of kopen en hulp of advies bij allerhande tuinklussen kunt krijgen. Ook kan je compost voor de geveltuin ophalen. Verder is er een groep bewoners actief in het medebeheer van het park. Wil je ook betrokken raken bij het medebeheer van buurtgroen, neem contact met ons op.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Bijenvolkje aan de wandel ( vervolg)

  1. okkie zegt:

    Deze fout krijg ik als ik het filmpje wil bekijken:

    This content is currently unavailable
    The page you requested cannot be displayed right now. It may be temporarily unavailable, the link you clicked on may have expired, or you may not have permission to view this page.

    Sign Up for Facebook